W czerwcowych Charakterach (Nr 6, 2011) artykuł Ewy J. i Jacka Morawskich o "słownym judo". Czyli o formułowaniu odważnych komunikatów. Takich, które nie są ani agresywne, ani uległe, ale pozwalają nam zareagować na ataki słowne. I wpływać na zachowania innych. Do wykorzystania w pracy i w domu.
Pierwsza opisana strategia: komunikaty odważne FUKOZ, czyli: Fakty, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania i Zaplecze.
Fakty, czyli to co rzeczywiście zaobserwowaliśmy ("zobaczyłam", "usłyszałam", "poczułam"). Bez wyciągania pochopnych wniosków i snucia przypuszczeń. Po prostu nazwanie sytuacji. Słyszę, że rozmawiacie...
Uczucia, czyli to co towarzyszy faktom, co fakty wywołały. Nie ma potrzeby o nich mówić w sytuacjach oficjalnych (praca, szkoła, urząd, itp.), aby nie okazać braku profesjonalizmu, słabości. Mówimy o nich w relacjach z bliskimi.
Konsekwencje, czyli następstwa isotne z naszego punktu widzenia i z uwagi na cel, jaki chcemy osiągnąć. Bezpośrednie następstwa. ...więc musiałam przerwać swoją wypowiedź...
Oczekiwania, czyli informacja o tym, czego chcemy ("oczekuję", "zależy mi na", "liczę na to, że"). Ważne, żeby był to komunikat "ja", a nie rozkaz. ...Liczę na to, że skończycie rozmowy...
Zaplecze, czyli nasz argument. Zaczyna się od słowa "bo" i uzasadnia nasze oczekiwania. Wynika z przepisów prawnych, zawartej umowy, kontraktu, zwyczaju, itp. ...bo w kontrakcie zobowiązaliście się do słuchania nauczyciela podczas lekcji.
Zaplecze jest konieczne, jeśli go nie ma, trzeba je najpierw zbudować (zanim przystąpi się do formułowania oczekiwań). Czyli np. zawrzeć ten kontrakt, podpisać umowę.
Formułować komunikat odważny warto spokojnie, stanowczo, wyprostowawszy się i rozluźniwszy. "Komunikacja odważna zapobiega konfliktom, zwiększa wydajność, przeciwdziała wypaleniu zawdowemu"(!).
Słowne judo (verbal judo) to technika opracowana przez George'a J. Thompsona, polegająca na przekierowaniu impetu rozmówcy. Pchają nas - ciagniemy. Ciągną nas - pchamy. Wykorzystujemy cudzą siłę dla swoich celów.
L - Listen (słuchaj): oceń sytuację i stan rozmówcy.
E - Emphatize (zrozum): zrozum zachowanie rozmówcy
A - Ask (pytaj)
P - Paraphrase (parafrazuj): zignoruj ton i emocje, wyraź zarzut własnymi słowami
S - Summarize (podsumuj): komunikuj decyzję krótko, zwięźle, nie zostawiając pola do dyskusji.
Odważne komunikaty i słowne judo mają nas bronić przed zaczepkami słownymi i chamstwem i służyć nawiązaniu współpracy. Bez uciekania się do agresji, przemocy słownej i walki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz