Wybrane cytaty z książki M. Sakowskiej, J. Sikory, A. Żwirblińskiej Obyś cudze dzieci...wychowywał:
Jeśli chcesz, żeby uczniowie wykonali jakieś zadanie - poproś!
Zwracaj się do ucznia po imieniu.
Nie osądzaj, jeśli nie wiesz na pewno.
Jeśli twój uczeń łamie zasady szkolnego regulaminu, zanim wyciagniesz konsekwencje:
wysłuchaj go uważnie
daj mu szansę poprawy
pokaż, że wierzysz w jego dobrą naturę
zawrzyj z nim umowę, postaraj się uzyskać jego zgodę na określone konsekwencje w razie jej niedotrzymania
Uczeń prowokuje nauczyciela - rozwiązania po stronie nauczyciela:
ignorowanie zaczepek, wulgaryzmów (ale zwrócenie uwagi na ich niestosowność)
udzielanie rzeczowych odpowiedzi na pytania
pokazanie, że jest się osobą kompetentną
Gdy przejmujesz schedę po poprzedniku, zwłaszcza jeśli uczniowie mieli z nim dobry kontakt, nie obrażaj się, gdy początkowo padają porównania na twoją niekorzyść. Uczniowie potrzebują czasu, aby poznać ciebie, twoje metody pracy i zasady. Nidgy nie krytykuj poprzednika, nawet w formie aluzji lub "dawania do zrozumienia". To, że ktoś przed tobą robił coś dobrze, nie oznacza, że tobie się to nie uda. Twój styl pracy nie musi być gorszy, może być co najwyżej inny.
Gdy uczniowie w dotkliwy sposób zabawiają się twoim kosztem:
zadbaj o własne prawa i uczucia, wyraź, co czujesz w związku z sytuacją
powstrzymaj zachowanie w sposób zdecydowany (np. groźba sprawdzianu, wezwania rodziców, dodatkowej lekcji)
odstąp od powyższego, jeśli uczniowie się uspokoją
koniecznie podejmij dialog z uczniami, najlepiej zacznij od prowodyrów (rozmowa indywidualna)
zadbaj o to, by lekcje (szczególnie te najbliższe) był dla uczniów ciekawe i atrakcyjne
Jeśli nauczyciel ma dobry kontakt z uczniami, ich prowokujące zachowania przybierają co najwyżej formę dowcipkowania. Wykaż się poczuciem humoru, ale pamiętaj o utalaniu granic.
Co pomaga, a co przeszkadza wyjść zwycięsko z "prób wytrzymałościowych"? POMAGA: poczucie własnej wartości i pewość siebie, chęć nawiżania dialogu. PRZESZKADZA: niska samoocena i obrażanie się na ucznia, blokady komunikacji, koncentracja na sobie, nadmierna uległość.
W książce wszystkie te wskazówki są opatrzone ciekawymi przykładami, jak można sprowokować trudne zachowania i jak ich w tej samej sytuacji uniknąć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz